Ga naar de inhoud

Scholing ‘Plezier in bewegen voor ieder kind’

Hoe zorg je ervoor dat kinderen en jongeren niet alleen bewegen maar ook plezier hebben in jouw sportles? Dat ze het gevoel krijgt iets te leren of de regels van de activiteit volgen?

Je hebt ongetwijfeld bij het lesgeven al eens ervaren dat jouw instructie of feedback niet goed overkwam, of dat de leerling niet in staat was om jouw aanwijzingen voldoende te verwerken. 1 op de 10 kinderen en jongeren leert niet goed via de standaard lesmethode van de directe instructie (‘Praatje-Plaatje-Daadje’). Deze scholing gaat in op methode impliciet leren. Je leert instructies geven aan minder vaardige sporters zodat zij ook met plezier kunnen meedoen.

Voor wie is deze scholing

Deze scholing is bedoeld voor begeleiders van kinderen of jongeren met motorische ontwikkelingsproblemen, zoals vakleerkrachten, vakspecialisten, buurtsportcoaches, en trainers van sportverenigingen. Voorwaarde voor deelname is dat je een groep kinderen of jongeren hebt waarmee je de nieuwe lesmethoden kunt uitproberen.

Opbouw en tijdsduur van de scholing

De scholing combineert theorie met praktijkervaring. Eerst leer je hoe de traditionele methode van directe instructie in het sportonderwijs op verschillende manieren kan worden toegepast. We bespreken de uitdagingen hiervan en presenteren de laatste onderzoeksresultaten. Daarna ga je zelf aan de slag met nieuwe leskaarten en videobeelden, zodat je de methode van impliciet leren zelf kunt ervaren en toepassen.

De scholing duurt 1 tot 1,5 uur.

Na afloop van de scholing

  • Ben je bekend met een nieuwe didactische aanpak om kinderen en jongeren met motorische ontwikkelingsproblemen gemakkelijker te laten leren;
  • Weet je hoe je de methode van impliciet leren kunt toepassen door instructie, begeleiding, en feedback op een andere, effectievere manier te geven;
  • Help je minder vaardige sporters om spelenderwijs te leren en meer plezier te beleven aan jouw sportlessen.

Over de docenten

De scholing wordt gegeven door Remo Mombarg en Wouter de Groot. Remo Mombarg is lector bewegingsonderwijs aan de Hanze Hogeschool en Rijksuniversiteit Groningen. Wouter de Groot is docent bij de ALO, onderdeel van het Instituut voor Sportstudies in Groningen, en doet onderzoek naar impliciet leren in het bewegingsonderwijs. Beide docenten hebben bijgedragen aan het leerboek Plezier in bewegen voor ieder kind, dat tijdens de scholing wordt gebruikt.

Scholing aanvragen

Individuele deelname is mogelijk vanaf 10 deelnemers. Ook InCompany trainingen zijn beschikbaar.

Voorwaarden

Op al onze scholingen zijn onze algemene voorwaarden van toepassing.

Scholing aanvragen

Ben je geïnteresseerd in een van onze scholingen? Laat het ons weten!

Naam
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Dit formulier is beveiligd met reCAPTCHA. Het privacybeleid(opent in nieuw tabblad) en de servicevoorwaarden(opent in nieuw tabblad) van Google zijn van toepassing.

Verdieping

Wil je verder de diepte in? De verdieping van de scholing ‘Plezier in bewegen voor ieder kind’ bestaat uit drie bijeenkomsten van elk 2 uur. Tijdens de verdieping is volop ruimte om de nieuw geleerde methode zelf te ervaren, ermee te oefenen en geschikt te maken voor de eigen situatie.

Wat kan je verwachten?

In de verdieping leren deelnemers de nieuwe didactische methode van impliciet leren te hanteren om kinderen en jongeren met motorische ontwikkelingsproblemen makkelijker te laten leren.

Het doel is dat deelnemers leren om meer methoden van lesgeven toe te passen en zo meer kinderen beweegvaardigheden aan te kunnen leren. Ook leren deelnemers hun aanbod beter passend te maken bij het kind of de jongere en deze beter feedback te geven.

Zelf ervaren en oefenen

Tijdens de scholing is volop ruimte om de nieuw geleerde methode zelf te ervaren, ermee te oefenen en geschikt te maken voor de eigen situatie. Afhankelijk van de behoefte en de mogelijkheden van de cursist zal hij of zij met verschillende leerervaringen naar huis gaan.

Contact

Heb je interesse om jezelf te verdiepen in ‘Plezier in bewegen voor ieder kind’? Laat het ons weten!