Ga naar de inhoud

Ik ben P.A.

Iedere jongere heeft talent! Daar zijn we van overtuigd. Het zit soms verstopt, maar de potentie is altijd aanwezig. Het ontwikkelen van talent begint met het ontdekken wat de jongere leuk vindt. Vrije tijd in de vorm van sport of hobby’s bieden een motiverende omgeving om te ontwikkelen. Met het Ik ben P.A.-programma geef je in die omgeving jongeren een assisterende rol en groeien ze naar nieuwe hoogten. Ik ben P.A. maakt talent in de dop vrij!

Professional Assistant

Het doel van het programma Ik ben Professional Assistant (P.A.) is participatie. Maar ook het versterken van het zelfvertrouwen en de talenten. Dit is speciaal gericht op jongeren in de leeftijd van 14 tot 19 jaar in het gespecialiseerd onderwijs en praktijkonderwijs.

Het programma bestaat uit een flexibel lesprogramma voor docenten, waarbij theorie en praktijk elkaar afwisselen.

Jongeren krijgen binnen hun eigen interessegebied de uitdaging om de rol van P.A. op zich te nemen. Ze gaan bijvoorbeeld voor een groep staan om een les te geven, ze helpen met het bereiden en serveren van een lekkere maaltijd of ze verzorgen bijvoorbeeld een drone wedstrijd. Met dit programma ervaren en ontdekken jongeren hoe leuk dat is! Tijdens de lessen werken ze aan competenties als presenteren, omgaan met druk en tegenstand, samenwerken en overleggen. Na het succesvol afronden van het traject ontvangen zij een certificaat.

Vakgebieden

Er zijn op dit moment zes verschillende vakgebieden binnen Ik ben P.A. waarin jongeren nieuwe werknemersvaardigheden kunnen ontwikkelen. Deze vaardigheden bereiden hen voor op het verkrijgen en behouden van een loonvormende arbeidsplaats, of dat nu zelfstandig, begeleid, of beschut is. Deze vakgebieden kunnen binnen de veilige omgeving van hun eigen school of instelling worden aangeboden en passen binnen het reguliere curriculum, met ook mogelijkheden voor activiteiten buiten schooltijd. Zo kunnen jongeren zich ontwikkelen in een voor hen motiverend vakgebied!

  • Sport: Sport P.A. richt zich op het aanleren van organisatorische en leiderschapsvaardigheden door het plannen en begeleiden van sportactiviteiten, zoals een sportles.
  • Media: Media P.A. is gericht op het ontwikkelen van media-vaardigheden, zoals het maken van vlogs over zelfgekozen onderwerpen, het geven van workshops, of het creëren van beeldverslagen.
  • Horeca: Horeca P.A. is gericht op het meedraaien in horeca-activiteiten, zoals het bereiden en het serveren van een lunch.
  • Art: Art P.A. helpt jongeren om creatieve en organisatorische vaardigheden te ontwikkelen door het plannen en uitvoeren van activiteiten zoals een graffitiworkshop.
  • Groen: Groen P.A. richt zich op het aanleren van vaardigheden in groenbeheer, zoals bijvoorbeeld het tuinonderhoud bij een zorginstelling of het snoeien van bomen.
  • Techniek: Techniek P.A. richt zich op het ontwikkelen van technische vaardigheden die van pas komen in het vak, zoals bijvoorbeeld het repareren van een fiets of het ophangen van lampjes.

Onze aanpak

Verkennend gesprek & voorstel

Het lesprogramma Ik ben P.A. wordt aangeboden door Special Heroes Nederland aan alle clusters van VSO-scholen en scholen voor praktijkonderwijs. Is een school of instelling geïnteresseerd in het programma, dan plannen we een verkennend gesprek in met de regionaal projectleider van Special Heroes Nederland. Op basis van de wensen stellen we een plan van aanpak op. Hierin nemen we ook een voorstel op voor het scholingsprogramma voor docenten en stagiaires, de materialen, de planning en de kosten. Als de school hiermee akkoord gaat, gaan we samen aan de slag!

Train-de-trainer

Docenten leren hoe ze leerlingen tot P.A. kunnen opleiden via een scholingsprogramma met de volgende onderdelen:

  • Training & digitale omgeving: Drie dagdelen training en toegang tot de digitale omgeving met les- en promotiematerialen.
  • Lesmateriaal: Lespakket met cursusbeschrijvingen, oefeningen, kleding, certificaten en promotiemateriaal zoals posters en flyers om het programma te promoten.
  • Support: Begeleiding en ondersteuning door Special Heroes Nederland.

Aan de slag!

De school start met het flexibele lesprogramma, bestaande uit:

  • Deel 1 Binnenschoolsprogramma: Gemiddeld 16-26 weken theorie en praktijklessen binnen de school. Focus op lesvoorbereiding, uitvoering en evaluatie. Jongeren ontvangen een certificaat van deelname.
  • Deel 2 Praktijkstage: Minimaal 15 uur praktijkervaring bij een vereniging, school of evenement. Jongeren organiseren een activiteit, begeleid door een praktijkbegeleider. Bij succesvolle afronding ontvangen ze het P.A.-certificaat.

Voordelen Ik ben P.A.

  • Een flexibel lesprogramma voor 16 tot 26 weken, inclusief werkmap voor docenten en leerlingen.
  • Een digitale omgeving en persoonlijke begeleiding door regionale projectleiders.
  • Ontwikkeling van relevante vaardigheden en zelfvertrouwen bij jongeren.
  • Speciaal ontwikkelde materialen voor deelnemers versterken het gevoel van trots en ergens bij horen.
  • Promotiemateriaal om het programma te introduceren binnen de school of instelling. Ook is dit handig om jongeren en hun ouders/verzorgers te informeren over de inhoud van het programma.
  • Het lesprogramma past binnen het reguliere curriculum en biedt mogelijkheden buiten schooltijd.
  • Na de succesvolle afronding van het traject ontvangen jongeren een certificaat als waardevolle erkenning.

Wij zien leerlingen met de week groeien in zelfvertrouwen, zelfstandigheid, pro-activiteit en met name in samenwerken als groep!

Linda, Schooldirecteur

De benadering heeft een positief effect op de jongeren. Uitgaan van datgene wat je kunt, in plaats van ‘werken aan je problemen’.

Docent VSO De Korenaer

Als trainer assistent leren jongeren nieuwe vaardigheden en ontdekken hoe uitdagend lesgeven is. Dit inzicht verbetert hun gedrag in reguliere lessen.

Sportdocent Bijzonder Jeugdwerk

Veelgestelde vragen

Jongeren leren hun talenten te ontdekken en ontwikkelen zich door te assisteren bij activiteiten binnen hun eigen interessegebied. Maar Ik ben P.A. levert ze nog meer op, want ze:

  • Dwingen respect af;
  • Barsten van de creatieve ideeën;
  • Zitten vol zelfvertrouwen;
  • Zijn trots op wat ze bereiken;
  • Hebben veel geleerd voor de toekomst;
  • Zitten boordevol energie;
  • Tonen hun lef en talent.

Jongeren ontdekken hun talenten én ontwikkelen zich binnen hun eigen interessegebied. Ik ben P.A. is een prachtig lesprogramma voor scholen en instellingen die op een vernieuwende manier aan de slag willen met competentieontwikkeling. Deze werkwijze sluit aan bij scholen die de 21-eeuwse vaardigheden zoals kritisch denken, samenwerken, probleem oplossen en creatief denken een plaats in hun schoolplan willen geven.  Hierbij staat de leerling centraal.

Deelnemers van Ik ben P.A. gaan aan de slag met verschillende competenties:

  • Presenteren;
  • Omgaan met druk en tegenslag;
  • Aansturen;
  • Plannen en organiseren;
  • Leren;
  • Samenwerken en overleggen;
  • Inzetten van materialen en middelen.

Het Ik ben P.A. programma kan gevolgd worden als MDT traject. MDT doe je echter in je vrije tijd of tussenjaar. Soms kan het ook onder schooltijd. Ik ben P.A. is een flexibel lesprogramma voor 16 tot 26 weken, dat in principe binnen het reguliere curriculum past.

Aan de slag met Ik ben P.A.

Neem vandaag nog contact met ons op en ontdek hoe wij jou kunnen ondersteunen bij het organiseren van het Ik ben P.A. programma bij jou op locatie.

Naam
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Dit formulier is beveiligd met reCAPTCHA. Het privacybeleid(opent in nieuw tabblad) en de servicevoorwaarden(opent in nieuw tabblad) van Google zijn van toepassing.