Art Heroes

"Het zelf nieuwe dingen doen geeft zelfvertrouwen en plezier." (Anke Aberson, groepsleerkracht en intern cultuur coördinator)----"Het is fijn om te zien hoeveel plezier kinderen hebben omdat zij even iets heel anders kunnen doen. Ze slurpen alle nieuwe informatie op, hebben een open vizier en willen graag iets nieuws leren. Ze zijn onbevangen en onderzoekend." (Margreet Vloon, workshopleider fotografie)

Art Heroes

"Het zelf nieuwe dingen doen geeft zelfvertrouwen en plezier." (Anke Aberson, groepsleerkracht en intern cultuur coördinator)----"Het is fijn om te zien hoeveel plezier kinderen hebben omdat zij even iets heel anders kunnen doen. Ze slurpen alle nieuwe informatie op, hebben een open vizier en willen graag iets nieuws leren. Ze zijn onbevangen en onderzoekend." (Margreet Vloon, workshopleider fotografie)

Art Heroes

"Het zelf nieuwe dingen doen geeft zelfvertrouwen en plezier." (Anke Aberson, groepsleerkracht en intern cultuur coördinator)----"Het is fijn om te zien hoeveel plezier kinderen hebben omdat zij even iets heel anders kunnen doen. Ze slurpen alle nieuwe informatie op, hebben een open vizier en willen graag iets nieuws leren. Ze zijn onbevangen en onderzoekend." (Margreet Vloon, workshopleider fotografie)

Art Heroes

"Het zelf nieuwe dingen doen geeft zelfvertrouwen en plezier." (Anke Aberson, groepsleerkracht en intern cultuur coördinator)----"Het is fijn om te zien hoeveel plezier kinderen hebben omdat zij even iets heel anders kunnen doen. Ze slurpen alle nieuwe informatie op, hebben een open vizier en willen graag iets nieuws leren. Ze zijn onbevangen en onderzoekend." (Margreet Vloon, workshopleider fotografie)

Art

Ook de participatie van kinderen en jongeren met een beperking in kunst en cultuur blijkt laag. De behoefte voor een vergelijkbaar programma als Special Heroes Sport is dus nadrukkelijk aanwezig. Daarnaast voorziet Special Heroes Art in een behoefte van leerlingen die geen affiniteit hebben met sport en bewegen maar juist wel met kunst en cultuur.

Net als Sport draagt het programma Special Heroes Art bij aan het vinden van een zinvolle en structurele vrijetijdsbesteding waarin kinderen zich kunnen ontwikkelen en hun talenten ontdekken.

In de uitvoering van het programma Art werkt Special Heroes nauw samen met LKCA, Stichting Tamino en Plein C. Special Heroes Art wordt financieel ondersteund door het VSB Fonds en NSGK. Samen maken deze organisaties het mogelijk dat het doen aan kunst en cultuur voor kinderen en jongeren in het speciaal (basis) onderwijs net zo bereikbaar wordt als voor ieder ander, zowel op school als in de vrije tijd.

De doelstelling van de impuls muziekonderwijs van Fonds Cultuurparticipatie sluit aan bij het programma Special Heroes Art en kan in dat kader door scholen aangevraagd worden. Voor meer informatie zie website Fonds Cultuurparticipatie.

In 2016 is het programma Special Heroes Art van start gegaan. In het schooljaar 2016/2017 doen de volgende scholen dit programma:

  • VSO De Brug, Almelo (cluster 3)
  • Maartenschool, Nijmegen (cluster 3)
  • De Kom, Druten (cluster 3)
  • Cambier van Nootenschool, Tiel (cluster 3)
  • Werkenrode school, Groesbeek (cluster 3)
  • De Mikadoschol (cluster 3)
  • De Twijn SO, Zwolle (cluster 3)
  • De Twijn VSO, Zwolle (cluster 3)
  • De Wingerd, Damwoude (cluster 3)
  • Ambelt SO, Apeldoorn (cluster 4)
  • Ambelt VSO, Apeldoorn (cluster 4)
  • De Hilt, Helmond (cluster 4)
  • De Korenaer, Helmond (cluster 4)
  • Van de Puttschool, Geldrop (SBO)

De verwachting is dat in het schooljaar 2017/2018 nog eens 25 nieuwe scholen aan het programma Special Heroes Art gaan deelnemen.

        

Nascholing muziekdocent

Nascholing cultuurdocent

In de media: 'Special Heroes Art'